Плекати культуру паркування

 У Києві, як і в інших великих містах України, мешканці стикаються з проблемою стихійного і безладного паркування. Водії скаржаться на те, що їм не вистачає місць, і залишають свої автівки на тротуарах, газонах, перегороджують ними пішохідні переходи та виходи з під’їздів. Одна з причин такої поведінки – недоліки законодавства, адже зараз поліцейський може оштрафувати водія, якщо той перебуває у машині. Інша причина – відсутність культури паркування, вважають активісти організації «Київ Мрії».

На їхню думку, один із найпростіших та найефективніших способів залучення громади до виховання культури паркування – це флешмоби. Активісти вирішили створити листівки з інформацією для водіїв про правила паркування та класти їх на автомобілі, які ці правила порушили.

Команда «Києва Мрії» неодноразово обговорювала, якими мають бути листівки, розповідає одна із організаторок флешмобу Анна Устенко. Врешті вирішили, що ввічливими.

«Бо заклики поводитись цивілізовано мають бути цивілізованими. З цих же міркувань ми відмовились від наліпок. Адже вони можуть сприйматися водіями, як псування їхнього майна», – наголошує вона.

Дизайн листівок розробив для активістів Богдан Гдаль.

Перший флешмоб відбувся 15 травня 2016 року на столичному Подолі – районі міста, який перевантажений машинами через інтенсивність руху та неадаптовану до цього інфраструктуру. До участі залучили місцевих активістів спільноти «Подоляночка», патрульних поліцейських з відділу взаємодії поліції та громади та голову Подільського району Валентина Мондриївського. Під час флешмобу місцеві мешканці розповіли поліцейським про проблеми з паркуваннями у районі. Команда «Києва Мрії» зафіксувала на вулицях Подолу близько 300 порушень. З водіями, які були на місці, провели бесіди.

Також під час акції активісти зафіксували проблему, вирішення якої належить до сфери діяльності місцевої влади — один зі знаків «паркування заборонене» затуляла гілка дерева. Вони написали звернення до Контактного центру Києва 1551 і приблизно за тиждень проблему вирішили.

Попри те, що флешмоб став приємною добросусідською зустріччю, його учасники зрозуміли – однієї акції мало, щоб вирішити проблему з паркуванням у місті. Тож вони вирішили передати листівки лідерам думок для того, щоб ті розкладали їх на автівки порушників та писали про це у Facebook. Це мало мотивувати людей активніше долучатися до ініціативи.

Проте все ще залишалась проблема розповсюдження листівок – адже ресурсів активістів «Києва Мрії» було недостатньо для того, щоб листівки отримували всі, хто хотів.

Рішення проблеми саме знайшло організаторів флешмобу.

У червні до команди «Києва Мрії» звернувся співзасновник одного з найпопулярніших київських публічних просторів – арт-заводу «Платформа» – Роман Тугашев. Він запропонував об’єднати зусилля. «Платформа» має 370 тисяч відвідувачів на рік, і вони – цільова аудиторія флешмобу. Листівки вирішили розповсюджувати через каси арт-заводу.

Для того, щоб зробити листівки більш привабливими, активісти змінили формат й перетворили їх на картки (почали друкувати на цупкому папері). Крім того, на зворотному боці додали місце для номера телефону. Так листівки стали корисними не тільки для виховання правопорушників. За перші два фестивалі, що відбувалися на арт-заводі, організатори флешмобу роздали близько 2000 листівок.

«На фестиваль Вуличної їжі до нас приїжджає близько 20 тисяч гостей, близько 30% — на власних автомобілях. Парковка дуже містка, проте, через кількість автомобілів проблема паркування залишається актуальною. Ми давно думали про такий сервіс для відвідувачів як картки для паркування, на яких вони можуть залишати свій контактний телефон, і якщо машина комусь заважає, то за вказаним номером можна зв’язатися з водієм. Зрештою ми вирішили об’єднати цю ідею з ініціативою «Києва Мрії», яку вважаємо правильною та дуже корисною. Люди спочатку не зовсім розуміли, навіщо картки, але з кожним фестивалем ними цікавилися все більше», — розповідає Катерина Павлевич, представниця «Платформи».

Зараз картки роздають у касах арт-заводу під час кожного фестивалю вуличної їжі. За словами Павлевич, уже роздали близько 3 тисяч карток. Таким чином флешмоб став регулярним і не вимагав постійної участі активістів «Києва Мрії» у його організації.

Текст створено в межах роботи експертної групи «Взаємодія поліції та громади» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».