У Кривому Розі зареєстровано майже 1000 громадських організацій, це 17% від загальної кількості ГО в усій Дніпропетровській області. Напрямки діяльності цих об'єднань дуже різні, але питання безпеки громади хвилює без перебільшення усіх представників громадського сектору: пацієнтські ГО, об'єднання людей з особливим потребами, екоактивістів чи інші. Питання про необхідність побудови діалогу між поліцією, владою та громадським сектором є актуальним для Кривого Рогу від початку реформи нацполу. В місті двічі було проведено соціологічне дослідження, за результатами якого стало зрозуміло, що попри діяльність самої поліції, її співпрацю з певними громадськими організаціями міста та навіть соціальну рекламу, у більшості населення досі залишається безліч питань щодо роботи полку патрульної поліції та Криворізького відділу поліції, а також незрозумілими є варіанти співпраці з цими органами. Проблема полягала у відсутності умов і місця для співпраці. Аби уникнути конфлікту інтересів, такий майданчик не мав розміщуватися на базі жодної з ГО чи поліції, до того ж відділки поліції досі не викликають довіри у населення і справляють скоріше негативне враження на пересічних громадян.
Тому основним завданням проекту стало об’єднання різних, на перший погляд, осередків громади та створення майданчику, який служив би центром комунікації між громадою, владою та управліннями поліції міста задля вирішення питань, які стосуються кожного жителя міста – від дитини до пенсіонера. Підсумовуючи результати роботи проекту, можна з упевненістю сказати, що глобальна місія – створення майданчику та об’єднання різних верств населення, виконано. Наступним кроком, вже поза межами проекту, стане підписання меморандуму про співпрацю між громадськими об’єднаннями, ГУНП та УПП задля продовження роботи у заданих напрямках та втілення у життя проектів, які були започатковані під час реалізації проекту – форум-театри з молоддю, «Сусідська варта», участь у робочій групі при Виконкомі Криворізької міськради, яка регулює питання розробки та виконання міської програми «Безпека міста».
Основною перешкодою на шляху до створення Офісу безпеки громади була відсутність фінансування оренди приміщення, устаткування та оплати праці персоналу офісу. Вирішити цю проблему вдалося завдяки відгуку колективу Донецького юридичного інституту, який з жовтня 2014 року передислоковано до Кривого Рогу. Одна з аудиторій інституту була переобладнана безпосередньо під офіс, а для масових зібрань було вирішено використовувати читальну залу бібліотеки. Благодійна організація “Благодійне товариство “Мережа” м. Кривий Ріг” та ДЮІ 6 травня 2019 року підписали Меморандум про співпрацю та відкрили Офіс безпеки громади — єдину в місті платформу взаємодії і комунікації між поліцією, населенням та місцевою владою.
Уже влітку Офіс безпеки почав свою роботу: проводилися просвітницькі заходи, зустрічі для обговорення питань безпеки у громаді міста, до яких залучалися патрульні поліцейські, представники ГО, активісти та держслужбовці. Першим предметом обговорення під час круглих столів та фокус-груп стало внесення змін до програми “Безпечне місто”, на яку з міського бюджету виділяється 20 500 000 гривень. При цьому громада не брала участі у формуванні пріоритетів програми. Протягом півроку щомісяця проводили круглі столи та фокус-групи з представниками ГО, освітянами міста, ОСББ, молоддю (студентами ЗВО), представниками бізнесу та рештою населення, на яких було сформовано пропозиції щодо внесення змін у програму “Безпечне місто”, що прийматиметься в грудні 2020 року. Наразі триває пошук найкращих шляхів впровадження цих змін. До того ж в ході проведення таких зустрічей вдалося значно підвищити рівень обізнаності населення про роботу органів поліції та налагодити продуктивний діалог між цими групами, оскільки теми, які піднімалися, стосувалися всіх та кожного. Задля розуміння проблематики учасникам було запропоновано заповнити анкети, які торкалися рівня безпеки у місті та мали на меті визначити рівень довіри до роботи поліції загалом. Також ми запропонували представникам освіти окремі ініціативи: створення маршруту школяра на основі проведеного аудиту безпеки території та проведення навчально-профілактичних заходів у форматі форум-театру для підлітків. З представниками ОСББ обговорювалася можливість поширення ініціативи «Сусідська варта», яку трохи згодом підтримало керівництво ГУНП м. Кривого Рогу та запевнило у готовності до співпраці через підписання меморандуму між представниками громади та ГУНП. Тобто, з кожною групою респондентів виокремлено аспекти, які найбільше хвилюють, та покладено початок діалогу між громадськістю та обома Управліннями поліції.
Після завершення запланованих заходів наша команда брала участь у дводенному Криворізькому форумі ОСББ, який нараховував більше 200 голів багатоквартирних будівель. Підсумком заходу і самого проекту став документ, підписаний учасниками форуму у вигляді Резолюції за результатами місцевої ініціативи та поданий на розгляд до Криворізької міської ради. Текст резолюції нижче:
За підсумками проведених Круглих столів та фокус-груп з представниками громади (громадських організацій, закладів освіти, студентської та учнівської молоді, ОСББ) виділено основні потреби населення щодо ситуації у місті стосовно безпеки та співпраці з Поліцією. Пропонуємо розглянути наступні пропозиції щодо внесення змін у «Програму громадського порядку та громадської безпеки в м. Кривому Розі на період до 2020 року»:
- Навчальні заклади міста забезпечити наступним оснащенням:
А) відеокамери
Б) турнікети
В) системи відеоспостереження в будівлі, системи контролю доступу (турнікети) з інформуванням батьків про вхід/вихід учнів в школу та зі школи; картки доступу або впровадження багатофункціональних безконтактних учнівських квитків
Г) освітлення навчального закладу та прилеглої території
Д) вказівники з розміщенням напрямку руху та назвами вулиць
Е) огородження (забором або бетонними плитами) навчальний заклад
Є) встановлення перил на сходах та пандусів.
- Для мешканців житлових будинків:
А) налагодити комунікацію мешканців житлових будинків з дільничними та патрульними, визначити графіки регулярних зустрічей на базі «Офісу безпеки» з метою посилення безпеки прибудинкових територій
Б) впровадити систему «Сусідська варта» для Об'єднань співвласників багатоквартирних будинків
3. Провести аудит безпеки території закладів освіти та прибудинкових територій задля покращення ситуації з безпеки та мінімізації випадків кримінального характеру (форма додається).
Як результат — 23 грудня було проведено неформальний захід “Кава з поліцейськими”, на якому остаточно сформувалась ініціативна група з представників ГО й активістів міста та відділу зв'язків з громадськістю полку патрульної поліції. За результатами зібрання було вирішено створити телеграм-канал для кращої та оперативнішої комунікації, а також заплановано низку спільних заходів.
Наразі вдалося досягти сталості у роботі Офісу безпеки громади, який продовжує діяти автономно на базі Донецького юридичного інституту та слугувати майданчиком для проведення зібрань та заходів громадськості й поліції. Комунікація між ініціативною групою ГО та ВЗГ проводиться в телеграм-каналі, де вирішуються поточні питання, представники патрульної поліції міста долучаються до акцій та безпекових ініціатив громади. Налагоджено належну комунікацію та взаємодію.