Бюджетування безпекових ініціатив

Ольга Настіна, к.ю.н.,
експертка з розвитку безпеки в громаді

Безпека у громадах – поняття багатогранне. Люди оцінюють і розуміють безпеку по-різному. Зазвичай під безпекою мають на увазі насамперед інструменти організації громадської безпеки та правопорядку: муніципальна поліція і муніципальна варта, створення поліцейських станцій і громадських формувань. Однак розуміють під безпекою і безпеку на дорогах, освітлення вулиць, комфортний простір для людей з інвалідністю. До безпекових питань відносять впровадження новітніх технологій в екологічній сфері: термомодернізацію, термосанацію, енергозбереження та енергоаудит, безпечне поводження з відходами, управління подачею води, водопостачання, водовідведення, заходи цивільної оборони та багато інших сфер. Мова піде про бюджетування безпекових ініціатив, а саме про те, як і де знайти гроші на їхню реалізацію. Ми розглянемо процес пошуку фінансових ресурсів для створення у громадах безпечного середовища і лобіювання фінансування безпекових ініціатив з місцевих бюджетів.

Щоб зрозуміти одне одного, давайте домовимось про термінологію.

Бюджетування – це процес визначення обсягу і складу витрат, пов'язаних з певною діяльністю задля забезпечення покриття цих витрат наявними бюджетними ресурсами.

Безпекова ініціатива – будь-яка ініціатива, ідея, проєкт, які пов’язані зі створенням у громаді безпечного для її мешканців середовища. Це може бути що завгодно – від сортування сміття, освітлення вулиць, встановлення відеокамер, оновлення тротуарів, облаштування пандусів до курсів самооборони для жінок, жестової мови для поліцейських та запровадження принципу ГОБ – гендерно орієнтованого бюджетування.

Як зробити безпекову ініціативу життєздатною, такою, щоб залучити уповноважені сторони та зацікавлені групи, привернути увагу, отримати підтримку більшості, і, що головне, досягнути її фінансування у громаді?

Пам’ятайте, що влада ніколи не надасть кошти на найкращу ініціативу, якщо запит на неї не підтверджений самою громадою. Це має бути не просто ідея, пропозиція, а насамперед потрібний, аргументований і прорахований проект!

Тому давайте пройдемо весь шлях від ідеї до її втілення і фінансування.

ЗАПРОВАДЖУЄМО БЕЗПЕКОВУ ІНІЦІАТИВУ

1. Один у полі – Воїн, але гуртом краще подолати проблему

Якщо вас у вас є безпекова ідея – почніть з пошуку соратників. Варто і потрібно шукати однодумців у розумінні проблеми безпеки, адже кінцевим результатом буде вирішення конкретної проблеми у владних кабінетах, а краще дослухаються до колективного «голосу народу». Ніколи не вдасться залучити до обговорення усіх, але на початку й двох-трьох людей достатньо для того, щоби провести перші перемовини з іншими зацікавленими сторонами.

2. Безпекова ініціатива має ґрунтуватися на реальній проблемі, що актуальна для громади.

З’ясуйте, що саме турбує не лише вас особисто, але й інших людей у громаді, спільноті чи мікрорайоні. Спілкування з сусідами допоможе зрозуміти, які проблеми непокоять їх з точки зору безпеки. У нагоді може стати опитування громадськості – найпростіший та найдешевший спосіб виявити проблему, з’ясувати ставлення людей до неї, вивчити бачення громади щодо її вирішення і розширити коло однодумців.

Поради:

  • сформуйте перелік актуальних безпекових питань
  • залишіть місце для відкритих питань (може виявитися, що людей турбує зовсім не те, що опинилось у вашому списку)
  • знайдіть волонтерів і небайдужих, хто проведуть опитування (це можуть бути студенти ВНЗ, громадські активісти, ваші знайомі чи просто друзі)
  • чим більша кількість опитаних – тим вагоміші результати


3.
Розставляйте пріоритети

Зосередьтеся на найактуальніших безпекових проблемах, які було виявлено під час опитування.

Щоби виокремити найважливіші проблеми, слід зібратися з однодумцями разом із зацікавленими сторонами. Наприклад, проведіть місцеві збори мікрорайону, вулиці,села, і вже під час зустрічі, шляхом голосування, визначте пріоритетні завдання та можливі шляхи їхнього вирішення.

Поради:

  • зосередьтесь на одній або декількох безпекових проблемах
  • обговоріть способи розв’язання проблеми: у владні кабінети краще приходити з варіантами її вирішення і зрозумілими очікуваннями громади
  • проведіть голосування і занесіть прийняті рішення в протокол. Це надасть змогу людям відчути відповідальність за прийняті рішення і, у випадку конструктивного діалогу з владою, стане додатковим аргументом виваженого колективного рішення.


4.
Озброюйтеся статистикою

Чим більше «свідчень» про існування проблеми, тим краще. Актуальність проблеми має підтверджуватися перевіреними і задокументованими фактами. У нагоді може стати подання інформаційних запитів на доступ до публічної інформації у відповідні органи влади, наприклад, щодо ДТП у вечірній час на неосвітлених вулицях, травм на нечищених взимку тротуарах, вчинених хуліганських нападів біля закинутих будівельних майданчиків тощо.

5. Знайдіть партнерів і однодумців

Відповідальними органами за безпеку у громаді є місцева влада – відповідні підрозділи і служби, поліція, служба надзвичайних ситуацій, швидка медична допомога, комунальні аварійні служби, муніципальна варта, громадські формування, органи самоорганізації населення, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків тощо. Аби ініціювати партнерство з кимось з них, варто організовувати особисті зустрічі, безпосередні прийоми посадовців чи відповідальних осіб.

Поради:

  • знайдіть «орган» відповідальний за розв’язання проблеми. Зазвичай це органи влади.
  • зосереджуйте увагу на розв’язанні проблеми та конструктивному діалозі, а не на «політичних дебатах» чи пошуку винних.
  • варто скласти перелік зацікавлених сторін, або стейкхолдерів. Це можуть бути депутати міської чи сільської ради, місцевий фермер чи підприємець, авторитетна у громаді людина тощо. Залежно від того, кого ви визначаєте цільовою аудиторією, список партнерів і стейкхолдерів буде різним.


6. Аргументи «за»

На цьому етапі варто провести «дослідження» ризиків і втрат бюджету від нерозв’язання проблеми і зисків від її розв’язання у найкоротший час. В нагод стане аналіз того, яких витрат коштуватиме громаді нерозв’язання пріоритетної проблеми як у короткотерміновій, так і у довготерміновій перспективах. Це можуть бути фінансові витрати , людські втрати , матеріальні збитки, нематеріальні збитки тощо.

Поради:

  • аргументи «за» пропишіть у цифрах і прорахуйте невиправдані витрати, які несе громада та втрати бюджету від нерозв’язання проблеми
  • спробуйте зробити калькуляцію зисків – скільки заощадить бюджет, громада, люди від запропонованих вами змін
  • напишіть обґрунтовану й обраховану пропозицію до компетентних органів, де викладіть свої міркування


7.
Шукайте ресурси

Намагайтесь самостійно шукати фінансові ресурси для реалізації безпекової ініціативи. Основними джерелами фінансування безпекових ініціатив є кошти державного, обласного, місцевого бюджетів, а додатковими – гранти донорських організацій, бізнес, власні кошти.

БЮДЖЕТУВАННЯ

Де і як можна шукати ресурси на реалізацію безпекового проекту – про це ми поговоримо далі.

Однак спочатку варто зупинитись на питанні бюджетування ініціатив з безпеки. Адже нерозуміння «як ходять» бюджетні гроші, незнання основ бюджетних процесів може призвести до того, що найобґрунтованішу пропозицію ще на початку її ініціювання зупинять неосвіченість та непрофесійність ініціаторів.

Тому далі розглянемо питання закладення в місцеві бюджети необхідних видатків на реалізацію таких ініціатив.

БЮДЖЕТНІ КОШТИ

Бюджетні кошти «ходять» виключно за правилами:

  • кошти мають бути заплановані у місцевому бюджеті
  • кошти планують для виконання бюджетних програм
  • бюджетні програми мають містити перелік заходів, на які можуть витрачатися бюджетні кошти
  • програму та заходи розробляють і складають фінансові органи на запит розпорядника бюджетних коштів
  • розпорядники коштів мають знайти виконавців заходів бюджетних програм


Тож
докладніше про ці правила

Кошти бюджетів усіх рівнів формуються на основі бюджетної програми – документу, який повинен містити паспорт програми, заходи програми, фінансові показники обґрунтування ефективності витрачання бюджетних коштів, виконавців програм, результативні показники, а також мету, на яку витрачаються бюджетні кошти. Таким чином, бюджетні кошти можуть витрачатися за умови, якщо вони «передбачені», тобто закладені у відповідну програму.

Для виконання бюджетних програм визначаються головні розпорядники бюджетних коштів – установи, служби, структури органів місцевого самоврядування, яким передають кошти для втілення мети програми та проведення заходів програми.

Відповідальний виконавець бюджетних програм визначається головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з місцевим фінансовим органом.

Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації бюджетних програм у межах бюджетних призначень.

Увага! Виконавцем безпекових ініціатив - виконавцем заходів бюджетних програм – можуть бути як юридичні особи (громадські організації), так і громадяни з відповідним статусом (фізичні особи підприємці, адвокати тощо)

Заходи програми – це конкретні активності, що передбачені у рамках бюджетної програми, на які передбачене фінансування.

Важливо знати! Усі прийняті програми відповідної громади включають у так звану «зведену програму» - Програму соціально-економічного (та культурного) розвитку населеного пункту. Власне, до цієї програми приймають додаток – у якому вказаний перелік усіх цільових програм, які передбачені до виконання у відповідному бюджетному році. Саме ці програми можуть бути профінансовані і взяті до виконання у громаді у відповідному році.

Резюмуємо: щоби втілити безпекову ініціативу й отримати на неї фінансування, потрібно ініціювати у громаді прийняття відповідної бюджетної програми або ж переглянути наявні програми, аби додати до них безпековий напрямок і лобіювати внесення у програму безпекових заходів та їхнє фінансування.

Отже, для того, щоб ініціатива з безпеки була втіленою, необхідним є:

  1. Наявність окремої цільової безпекової програми, наприклад, програма «Безпечне місто», «Безпековий паспорт» тощо, або іншої програми, що пов’язана з напрямками безпеки, наприклад, кошти на освітлення вулиць можуть бути закладені у місцеву програму, що має зв’язок з організацією заходів безпеки
  2. Передбачити безпекові заходи у конкретному плані заходів, який міститься у додатку до відповідної програми
  3. Мати кошторис видатків, в межах яких відбувається фінансування.


Постає питання
, коли саме варто розпочинати процес лобіювання закладення у місцевий бюджет видатків на безпекову ініціативу? Відповідь: якщо ви плануєте отримати фінансування на наступний рік – почніть процес адвокування безпекової ініціативи на початку поточного року. У нагоді стане бюджетний календар!

Важливо! Уже у серпні місцеві фінансові органи аналізують стан виконання і ефективність бюджетних програм поточного року та починають планувати бюджет на наступний рік. І тому до серпня потрібно мати обґрунтовану і підтриману громадою ідею безпекової ініціативи, щоб у наступному році на неї було виділене фінансування.

Бюджетний календар
 Аналіз виконання програм та паспортів програм Серпень
 Прийняття рішення щодо включення бюджетних запитів до проєкту місцевого бюджету 10 грудня
 Узгодження з розпорядниками коштів та головними розпорядниками коштів пропозицій проєкту місцевого бюджету з питань:
  • пріоритетності бюджетних програм;
  • відповідності формування бюджету розвитку;
  • планів соціально-економічного розвитку.
20 грудня
 Формування проєкту місцевого бюджету:
  • на плановий рік (надходжень загального та спец. фондів);
  • бюджету розвитку.
25 грудня
 Оприлюднення проєкту бюджету та бюджету розвитку 30 грудня
 Затвердження рішення про місцевий бюджет сесією відповідної ради 2 тижні після оприлюднення Закону про ДБУ

 

Зважати також потрібно й на бюджетний процес

Якщо в громаді планується прийняття безпекової програми чи внесення змін до чинної програми, щоби розвинути напрямок безпеки, варто пам’ятати про наступне.

  1. Ініціатором прийняття нової бюджетної програми може бути будь-хто, однак винести це питання на розгляд місцевої сесії може голова відповідної ради, депутат чи коаліція депутатів.
  2. Проект програми депутати розглядають на депутатських комісіях. Саме там відбувається її погодження чи відхилення і у випадку схвалення програми настає наступний етап – голосування за чи проти програми на сесії ради.
  3. Якщо програма була підтримана депутатами, її включають у перелік програм соціально-економічного розвитку громади, і якщо для неї передбачене фінансування окремих заходів, то розпорядник бюджетних коштів планує відповідні витрати , закладає кошти на її виконання, організовує її фінансування для виконавців програми.

Важливо! Програми можуть і не передбачати фінансування, якщо заходи програми не потребують витрат. Тому для лобіювання безпекових ініціатив важливо мати наближені до точних чи реалістичних розрахунки необхідних імовірних витрат.

Бюджетний процес

budpr

 

ПОШУК ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ БЕЗПЕКОВИХ ПРОБЛЕМ

Кошти державного бюджету

Наразі у державному бюджеті для об’єднаних територіальних громад передбачені значні суми на втілення безпекових проектів з фонду регіонального розвитку інфраструктури. Кошти – власне субвенція – розподіляються у громадах через Державний фонд регіонального розвитку (ДФРР).

Кошти ДФРР можуть бути спрямовані на: розроблення проектної, містобудівної та планувальної документації; підвищення якості надання адміністративних послуг; створення сучасних систем організації управління громадою; реконструкцію, переобладнання, перепрофілювання будівель бюджетних установ об’єднаних територіальних громад; нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт вулиць, доріг, мостів, переходів комунальної власності; закупівлю транспортних засобів для підвезення дітей до навчальних закладів, транспортних засобів спеціального призначення тощо.

Розглянемо кейс Міністерства молоді та спорту України

Профільне міністерство нібито прямо не пов’язане з безпековими проблемами. Однак молодіжна ініціатива громадських організацій потенційно може бути направлена й на вирішення безпекових проблем у громаді

Є наказ міністерства, у якому йдеться про реалізацію програм, проектів та заходів у молодіжній сфері. У цьому документів є посилання на способи використання коштів для реалізації державної політики з питань молоді та державної підтримки молодіжних громадських організацій.

Міністерство може фінансово підтримувати проекти громадських організацій та фінансувати їхнє виконання. Звісно, таким проектом може бути безпекова ініціатива.

Те саме стосується фінансування дитячих і молодіжних громадських організацій, які займаються проблемами дітей, молоді, жінок і сім'ї. Це можуть бути безпекові ініціативи і проекти, наприклад, щодо запобігання домашнього насильства.

Зверніть увагу і на державну цільову соціальну програму «Молодь України» на 2016 – 2020 роки, яка також є потенційним джерелом фінансування безпекових ініціатив молоді. Схема фінансування є подібною до розглянутої вище.

ОБЛАСНИЙ БЮДЖЕТ

Вам також може стати у нагоді знання програми, які фінансуються з бюджету вашої області. Першим кроком для отримання цієї інформації може стати запит до обласної державної адміністрації.

До того ж, як на місцях, так і на рівні області існує перелік місцевих регіональних програм, які фінансуються за рахунок коштів обласного бюджету.

Важливо! Пропозиція до депутатів, розпорядників коштів обласного бюджету щодо закладення відповідних витрат і передбачення конкретних заходів може надходити від громадськості!

Кошти місцевих бюджетів

Окрім цільових безпекових місцевих програм, у громадах можуть існувати й інші програми.

Варто звернути увагу на зміст наступних програм, оскільки вони можуть допомогти вам отримати фінансування на безпекову ініціативу:

  • програми розвитку громадянського суспільства, адже вони прийняті майже у всіх громадах.
  • програми сприяння соціальному становленню молоді та сім’ї
  • програми підтримки місцевих соціальних ініціатив
    Приклади таких програм у місті Долинськ та у Велицькій громаді.
  • програма розв'язання соціальних проблем через запровадження механізму соціального замовлення
    Приклад такої програми у Білій Церкві

    Алгоритм запровадження програми:
    • створення робочої або ініціативної групи
    • діагностика соціальних проблем
    • рекомендації по наповненню програми
    • рішення органів місцевого самоврядування про затвердження Положення про соціальне замовлення
    • фінансування програми
    • проведення конкурсу соціального замовлення
  • громадський бюджет (бюджет участі) – чи не найпоширеніше джерело фінансування безпекових проектів. Наприклад, кейс програми "Бюджет участі" на прикладі м. Києва.


ВИСНОВОК

Отже, підіб’ємо підсумок. Для запровадження безпекових ініціатив за гроші громади варто пам’ятати, що ідея чи пропозиція покращити стан безпеки в громаді має бути підтверджена запитом громади – опитуваннями, прорахунками ризиків та зисків, а ще краще аргументованими розрахунками – це має у повному розумінні громадський проект.

Для запровадження такої ініціативи потрібно ознайомитись з бюджетним процесом, а починати її лобіювання краще на початку року з тим, щоб на наступний рік вийти на її фінансування.

Для фінансування ініціативи потрібно, щоб вона була внесена у заходи окремої бюджетної програми, яку має прийняти відповідний орган місцевого самоврядування або ж шляхом внесення змін у вже існуючу місцеву програму.

Окрім безпекових місцевих програм у нагоді стануть громадський бюджет, програми підтримки місцевих соціальних ініціатив, ініціатив в межах програм розвитку громадянського суспільства, програми розв'язання соціальних проблем через запровадження механізму соціального замовлення, а також програми обласних бюджетів та кошти Державного фонду регіонального розвитку.

Бюджетна ініціатива також може бути реалізована у спосіб пошуку та залучення фінансових ресурсів у донорському середовищі, через приватне партнерство, і для цього вам може знадобиться такий інструмент як розрахунок бюджету вашого майбутнього проекту.

Тож успіху вам у реалізації безпекових ініціатив!

Розрахувати бюджет онлайн

Використані матеріали:

Безпекова ініціатива. Від ідеї до реалізації
http://cop.org.ua/ua/dosvid/ukrainskyi-dosvid/zahalnoukrainskyi-dosvid/bezpekova-initsiativa-vid-ideji-do-realizatsiji

Брошура "Досвід український громад у співпраці з поліцією"
http://cop.org.ua/ua/korysni-materialy/broshura-dosvid-ukrainskyi-hromad-u-spivpratsi-z-politsiieiu

Поліцейський офіцер громади
https://www.kmu.gov.ua/news/v-ukrayini-zapustili-proekt-policejskij-oficer-gromadi

 

 

© 2020 Всі права захищено.
Цей сайт створено та працює за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Сайт адмініструється ГО «Інститут миру і порозуміння» (ІМіП).
Сайт виконує інформаційно-просвітницьку функцію.