У 80-х роках в місті Спокан, штат Вашингтон, поліцейські почали замислюватися над тим, як налагодити більш тісну співпрацю з населенням. Передусім, необхідно було створити умови для комунікації між поліцією та місцевими жителями. У зразкових поліцейських відділках на той час були обладнані приймальні, де жителі могли вільно викласти свої проблеми, звернутися з проханнями або подати скарги. Втім, цього було замало – поліцейські хотіли створити центри інформації з питань безпеки міста, взаємодії та комунікації між поліцією і населенням. Такий собі майданчик дієвих стратегій вирішення конкретних проблем безпеки міста на локальному рівні.
Так, у 1988 році у Спокані було відкрито «Центр превенції злочинності» (Crime Prevention Center). Подібний проект був першим у Сполучених Штатах, але завдяки успіху пілотного варіанту, установи з подібним концептом почали створювати як у США, так і в інших країнах.
У Британії схожу нішу займають «Інформаційні пункти поліції» (Police Information Point), а у Сінгапурі діють «Сусідські центри поліції» (Neighbourhood Police Centre), що окрім інформації про безпеку в місті та допомоги населенню також надають підтримку (в тому числі психологічну та емоційну) жертвам насильства. У центрів немає ані єдиної назви, ані сталого переліку функцій, які вони надають громадянам, проте усі вони є платформами взаємодії поліції та місцевої спільноти. Об’єднує їх також те, що працюють вони в рамках філософії «Community policing» («Діяльності поліції, орієнтованої на громаду»).
В Україні поліцейські відділки досі мають погану репутацію серед населення. Часто вони не викликають довіри, асоціюються лише зі зверненнями щодо злочинів, тож люди не охоче ідуть туди, аби співпрацювати з поліцією.
Уляна Шадська: “Ми сподіваємось, що в Україні також будуть створені такі платформи взаємодії та комунікації між поліцією, населенням та місцевою владою. Експертний центр з прав людини вже розроблює концепт інноваційних центрів поліції як один з кроків впровадження філософії «Community policing». Такі центри мають напряму співпрацювати з громадянами та бути більш відкритими до людей, аніж традиційні й доволі закриті поліцейські відділки. Дуже важливо, щоб стратегія роботи таких центрів відповідала особливостям регіону та правоохоронним потребам місцевого населення. Мешканці змогли б отримувати безоплатну допомогу, необхідну інформацію, а також простір, де самі зможуть формувати та впливати на політику безпеки свого рідного міста”.
Для поліції такі установи є важливими, адже дозволять приймати громадян у комфортних умовах, збільшать кількість поліцейських, що безпосередньо працюватимуть з людьми і для людей. Водночас, це буде місце проведення тренінгів для підвищення кваліфікації самих правоохоронців. Для місцевої влади це крок в напрямку вирішення проблем комунікації з населенням, залучення громади у процес прийняття рішень та інвестиція у майбутнє, адже йдеться про розробку програм, які запобігатимуть злочинам, а отже зроблять українські міста безпечнішими.
Фото: goo.gl/92qx6d, goo.gl/6mGz1Q, goo.gl/3WN726